Niektórzy być może zdziwili się po powrocie do szkoły, że czegoś tutaj brakuje, że pojawiło się „brzmienie ciszy”. Po zakończonych zajęciach lekcyjnych to nauczyciel dziękuje uczniom za uwagę i rozpoczyna się przerwa. Nie ma dzwonka. Skłaniamy się bowiem do płynnego regulowania czasu pracy i odpoczynku, nie musimy być tresowani przez głośny dźwięk, ale jesteśmy poważniej traktowani, w sposób oparty na zaufaniu i partnerstwie. Skuteczne funkcjonowanie szkoły bez dzwonków sprawdziło się np. w Skandynawii.
Większość rodziców i uczniów pamięta jaki niepokój i stres wprowadzał dźwięk dzwonka. Badania potwierdzają, że dzwonki podnoszą poczucie stresu u uczniów i u nauczycieli. Dźwięk dzwonka zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu.
Jakie są korzyści z braku dzwonków? To lepsze samopoczucie uczniów i nauczycieli, partnerskie traktowanie uczniów przez nauczycieli,
uczniowie uczą się poczucia czasu, uczniowie uczą się gospodarować swoim czasem, a także planować i wykonywać czynności podczas zajęć lekcyjnych i samodyscypliny, minimalizowanie stresu u uczniów, obniżenie poziom hałasu w szkole.
Choć dzwonek kojarzy się ze szkołą i od lat sygnalizował początek lub koniec zajęć Ósemka z niego zrezygnowała.