Ósemka szkołą bez dzwonka

Niektórzy być może zdziwili się po powrocie do szkoły, że czegoś tutaj brakuje, że pojawiło się „brzmienie ciszy”. Po zakończonych zajęciach lekcyjnych to nauczyciel dziękuje uczniom za uwagę i rozpoczyna się przerwa. Nie ma dzwonka.  Skłaniamy się bowiem do płynnego regulowania czasu pracy i odpoczynku, nie musimy być tresowani przez głośny dźwięk, ale jesteśmy poważniej traktowani, w sposób oparty na zaufaniu i partnerstwie. Skuteczne funkcjonowanie szkoły bez dzwonków sprawdziło się np. w Skandynawii.

Większość rodziców i uczniów pamięta jaki niepokój i stres wprowadzał dźwięk dzwonka. Badania potwierdzają, że dzwonki podnoszą poczucie stresu u uczniów i u nauczycieli. Dźwięk dzwonka zdejmuje z uczniów odpowiedzialność za kontrolowanie czasu.

Jakie są korzyści z braku dzwonków? To lepsze samopoczucie uczniów i nauczycieli, partnerskie traktowanie uczniów przez nauczycieli,
uczniowie uczą się poczucia czasu, uczniowie uczą się gospodarować swoim czasem, a także planować i wykonywać czynności podczas zajęć lekcyjnych i samodyscypliny, minimalizowanie stresu u uczniów, obniżenie poziom hałasu w szkole.

Choć dzwonek kojarzy się ze szkołą i od lat sygnalizował początek lub koniec zajęć Ósemka z niego zrezygnowała.