Uczniowie naszej szkoły mieli okazję, by spotkać się z międzynarodową grupą wolontariuszy Caritas, aktualnie pracujących na rzecz Centrum Caritas w Gdańsku. Niektórzy z nich dopiero zaczynają swoją przygodę z wolontariatem, jednak większość z nich ma spore doświadczenie w udzielaniu różnego rodzaju wsparcia i pomoc na terenie Gruzji, Czech, Hiszpanii.
Podczas zajęć w klasach młodszych wolontariusze pragnęli przybliżyć dzieciom piękno i odmienność kulturową oraz przyrodniczą krajów, z których pochodzą.
Najbardziej spodobała się wszystkim prezentacja o Gruzji, którą przeprowadziła Irina Kiladze. Wolontariuszka pokazała na slajdach i filmach m.in. najpiękniejsze miejsca Gruzji, poznaliśmy osobliwy alfabet tego kraju, a nawet uczyliśmy się pisać za pomocą tych liter swoje imiona. Alfabet gruziński powstał przed 1700 laty, w IV w. n.e. Do jego stworzenia posłużył alfabet syryjski i alfabet grecki.
Uczniowie poznali także umiejscowienie Gruzji na mapie Europy, dowiedzieli się jakie miasto jest jej stolicą i w jaki sposób jest podzielona administracyjnie. Dzieci kolorowały flagę tego kraju, która – jak się okazało, jest w takich samych barwach jak nasza, ale za to z pięcioma krzyżami. Następnie Irina pokazała dzieciom jeden z tradycyjnych tańców gruzińskich, a ochotnicy mieli szansę nauczenia się podstawowych tanecznych kroków. Na zakończenie uczniowie z klasy IIIB zaśpiewali dla wolontariuszy jedną z piosenek, którą znają z lekcji religii oraz rekolekcji wielkopostnych. Co ciekawe, dzieci zaśpiewały w języku angielskim!
W klasach VII-VIII wolontariusze przeprowadzili dwie lekcje na temat migracji ludności oraz statusu uchodźcy. Zajęcia w całości zostały przeprowadzone w języku angielskim, co dla niektórych uczniów było niemałym wyzwaniem. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z problemami krajów pochodzenia migrantów przymusowych, normami społecznymi, jak i sytuacją polityczną w takich państwach. Istotnym elementem obu spotkań były także zadania praktyczne dotyczące tego, jak radzić sobie z własnymi emocjami i trudnościami pojawiającymi się w relacji z osobami odmiennymi kulturowo lub będącymi w trudnej sytuacji emocjonalnej. Uzyskana podczas zajęć wiedza może pomóc naszym uczniom w poprawie i tak już dobrych relacji z cudzoziemcami.
Na zakończenie, przy słodkim poczęstunku, zaproszeni goście i nasi wolontariusze, działający w Szkolnym Kole Caritas zastanawiali się wspólnie nad tym, co daje wolontariat oraz jak dalej planować i przeprowadzić akcje pomocowe. Nasi uczniowie chętnie opowiadali o swoich dotychczasowych działaniach realizowanych w ramach Caritas.
W kwestiach językowych pomocy udzielił p. Piotr Kopciewicz, który przede wszystkim zachęcał uczestników spotkania do udziału w dyskusji i pomógł w formułowaniu pytań.
Zajęcia zorganizowane zostały przez p. Izabellę Miotk, opiekunkę Szkolnego Koła Caritas. Inicjatywę wspierali:
p. Piotr Kopciewicz – pomoc w zakresie języka angielskiego, przełożenie na język angielski piosenki pt. „Gdy na morzu wielka burza” oraz jej wykonanie wraz z uczniami z kl. IIIB, uczniowie z klas VIIIA i VIIIB – członkowie i sympatycy Szkolnego Koła Caritas.